مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

آب و هوا
لوازم ارایشی خارجی با کیفیت

برای سفارش محصولات به ادرسهای زیر با ما تماس بگیرید یا بر روی عکس کلیک کنید

076-3527-0546تلفن تماس:   

Yasbeauty_ir@gmail.comایمیل  :

سایت  :  www.yasbeauty.ir

کانال تلگرام :  t.me/Yasbeauty_ir

 

برچسب ها: ,لوازم,ارایشی,خارجی,با,کیفیت,فروش عمده لوازم ارایشی, لوازم ارایشی خارجی با کیفیت,

[ جمعه 5 مرداد 1397 ] [ 9:25 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

  • مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع

    سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    چکیده

    از جمله ضعفهاي موجود در ارزيابي بنگاه هاي اقتصادي براساس الگوي EFQM، ارزيابي مجزا شرکتها از يکديگر مي باشد. به عبارت ديگر در شيوه اجرايي امکان مقايسه عملکرد نسبي شرکتها با يکديگر و معرفي الگوهاي برتر وجود ندارد. بنابراين در اين تحقيق، از روش DEA که از جمله تکنيکهايي است که توانايي رتبه بندي شرکتها را بر اساس عملکرد نسبي و مشخص نمودن شرکتهاي کارا و ناکارا و نهايتاً تعيين الگوهاي برتر را دارد، استفاده شده است.

    1)در اين تحقيق سعي شده است پس از مرور ادبيات تحقيق، با استفاده از تلفيق مدل تعالي سازماني(EFQM) که يک مدل کيفي در ارزيابي بنگاه ها مي باشد و مدل تحليل پوششي داده ها(DEA)، روش نويني را در ارزيابي بنگاه ها طراحي شود. در مدل طراحي شده امتياز کسب شده در توانمندسازها به عنوان ورودي مدل DEA و امتياز کسب شده در معيارهاي نتايج به عنوان خروجي مدل منظور گرديد. با توجه به نامطلوب بودن کاهش ميزان توانمندسازها در مدل EFQM، جهت ارزيابي کارايي از روشهاي خروجي محور که تاکيد بر افزايش ميزان خروجي يا افزايش معيارهاي نتايج را دارد استفاده گرديد. نتايج کارايي مدل اجرا شده بيانگر اين است که واحدهاي 1، 7، 9، 10، 11، 14، 16، 17، 19، 21 ،27 و 28 روي مرز کارايي قرار داشته و ساير واحدها داراي کارايي کمتر از واحد مي باشند. DMU هاي 2 و 13 و 18 نيز داراي کمترين کارايي در بين واحد هاي تصميم گيري بوده اند. 

    2)جهت اولويت بندي واحدهاي کارا نيز از روش تعداد دفعاتي که واحد کارا به عنوان مرجع قرار گرفته است استفاده شده است. بدين ترتيب واحدهاي 17 و 14و 11 به ترتيب 16 و 10 و 6 بار مرجع واحدهاي ناکارا قرار گرفتند که داراي اولويت بالاتري نسبت به ساير واحدهاي کارا بودند. 

    3) تعيين واحدهاي مرجع و ضرايب مرجع و در نهايت تعيين ميزان خروجي هاي هدف جهت کارا شدن واحدهاي ناکارا نيز اقدام ديگري بود که در اين تحقيق صورت گرفت. با کسب خروجي هاي هدف گذاري شده توسط DMU ها، کارايي واحد هاي ناکارا به 1 خواهد رسيد. 

    4) با توجه به متغير بودن بازدهي نسبت به مقياس واحدها، نتايج به روش بازده نسبت به مقياس متغير مورد محاسبه قرار گرفت.

    مقدمه

    ارزیابی عملكرد به كمك شاخص های غیر مالی از موضوعاتی است كه طی دهه 1990 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا كه اینگونه شاخص ها مزایای بسیاری را به همراه دارند. بعنوان مثال اینگونه شاخص ها در مقایسه با شاخص های مالی قابل درك تر و با اهداف و استراتژی های سازمان سازگارترند و در طول زمان براساس اقتضای محیط، قابل تغییر و انعطاف پذیر می باشند(آذر، 1383).

    مانند بسیاری از زمینه های تحقیقاتی نوظهور، رشد و توسعه در زمینه ارزیابی عملكرد سازمان با سرعت بالایی صورت گرفته است و رویكردهای نوین بسیاری را در این زمینه شاهد بوده ایم(ارشدی، 85). اگرچه هر یك از این چارچوبهای مفهومی مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند، اما یكی از محدودیتهای شایع در بین تمامی این مدلها آنست كه درباره چگونگی انتخاب و بكارگیری شاخص های عملكرد راهنماییهای اندكی ارائه كرده اند. یكی از معایب تمامی آنها، وجود دامنه گسترده ای از شاخص ها برای استفاده در سازمانها می باشد(آذر، 1383). 

    لذا با عنایت به اهمیت موضوع، در این فصل پس از بیان صورت مسأله موجود (ارزیابی عملکرد با رویکرد ترکیبی  مدلهای تحلیل پوششی داده ( DEA)و تعالی سازمانی(EFQM )، کلیاتی پیرامون اهداف و کاربردهای انجام تحقیق ارائه می شود. سپس سؤالات محوری تحقیق مطرح و در پایان به روش‌ها، ابزار جمع آوری اطلاعات و تعریف جامعه و نمونه آماری تحقیق پرداخته می شود.

    تعریف مساله

    تلاش مستمر سازمانها برای دستیابی به الگوی جامع ارزیابی و رفع معایب شیوه های ارزیابی سنتی منجر به مطرح شدن مدلهای تعالی سازمانی و جوایز کیفیت ملی در سطح کشورهای پیشرو و بدنبال آن سایر کشورهای جهان گردید. مدل ” دمینگ” ، مدل ” بالدریج”، و “مدل اروپایی کیفیت”، از مهم ترین این مدلها هستند که سایر مدلها بر اساس آنها شکل گرفته اند. این مدلها با استفاده از عناصر مدیریت کیفیت جامع، به عنوان محورها یا حوزه های مورد ارزیابی و با اختصاص وزنهای مشخص و از قبل تعیین شده به هر حوزه، از طریق ممیزی به  ارزیابی عملکرد سازمان می پردازند. مدلهای فوق به مدلهای خود ارزیابی نیز معروفند(رازانی، 1381، ص27).

    از سوی دیگر تحلیل پوششی داده ها، به عنوان یک روش برنامه ریزی ریاضی برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیری، با این فرض اولیه که واحدهای تصمیم گیری تحت بررسی نهاده های مشابه برای تولید ستانده های مشابه بکار می گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد(مهرگان، 1383، ص17).

    درطول چند سال گذشته جایزه ملی بهره وری کشور برای بنگاه های اقتصادی براساس الگوی EFQM ارائه شده است که در آن شرکتها، مورد ارزیابی قرارگرفته و به شرکتهای برتر جایزه داده می شود. از جمله ضعفهای موجود در این روش، ارزیابی مجزای شرکتها از یکدیگر می باشد. به عبارت دیگر در شیوه اجرایی امکان مقایسه عملکرد نسبی شرکتها با یکدیگر و معرفی الگوهای برتر وجود ندارد. بنابراین این تحقیق در نظر دارد از روش DEA که از جمله تکنیکهایی است که توانایی رتبه بندی شرکتها را بر اساس عملکرد نسبی و مشخص نمودن شرکتهای کارا و ناکارا و نهایتا تعیین الگوهای برتر را دارد، استفاده نماید.هدف اصلی از اجرای این پروژه ترکیب مدل تحلیل پوششی داده ها و مدل تعالی سازمانی در راستای سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک استان یزد می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه می باشد. 

    با توجه به کاربردی بودن تحقیق مورد نظر، نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده تمام سازمانهای خصوصی و دولتی، تولیدی و خدماتی قرار گیرد. 

    سابقه تحقیق:

    استفاده از نظامهای ارزیابی بصورت رسمی به قرن نوزدهم باز می گردد. می توان گفت ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب مدیریت، توسعه پیدا کرد.در سال های اخیر از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمان ها بطور گسترده استفاده شده است. DEA برای اولین بار جهت ارزیابی عملكرد شعب بانك مورد استفاده قرار گرفته است. بطوری كه در حال حاضر این روش یكی از روش های معروف در ارزیابی كارایی سازمانها تبدیل شده است.

    در ذیل نمونه هایی از پژوهش های صورت گرفته كه از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمانی استفاده كرده اند ذکر می شود:

    در تحقیقی تاثیر حذف نظارت دولت بر كارایی بانكهای تجاری تونس در طول دوره 1990تا 2001 مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش اثر مثبت حذف نظارت دولت بر كارایی كلی بانك های تجاری تونس بوده است.(Riman, 2003) در تحقیقی دیگر از رویكرد تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی كارایی نسبی بیمارستانهای انگلستان در طول دوره 1982 تا 1995 استفاده گردید. از نتایج این مطالعه برمی آید كه تعیین روند كارایی بیمارستانهای مورد مطالعه در این دوره نزولی بوده است(Weeb, 2004). در یک تحقیق نیز تركیبی از تحلیل پوششی داده ها با شاخص بهره وری مالمکوئیست جهت ارزیابی عملكرد پنج شرکت بیمه كانادایی در طول دوره بیست ساله (1981تا2000) مورد استفاده قرارگرفت.(Asmild, 2004)

    اوكیران نیز از تكنیك تحلیل پنجره  جهت ارزیابی تغییرات كارایی فنی بانك های تجاری استرالیا استفاده كرده است (Avkiran, 2004).

    در ایران نیز از تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی شرکتهای توزیع برق(علیرضایی، 1378)، نیروگاه ها(علیرضایی، سیزدهمین کنفرانس برق)، شرکتهای بیمه(علیرضایی، 1378)، ادارات کل راه و ترابری( علیرضایی، 1379)، بانکها(علیرضایی، 1379) و… استفاده شده است. از دیگر کارهای انجام شده در کشور ، ارزیابی عملکرد مدیر به کمک تحلیل پوششی داده هاست(فضلی، 1381).  از جدیدترین کارهای انجام شده در این زمینه، می توان به ارزیابی کارایی نسبی شرکت های دارویی عضو اوراق بورس بهادار(کاظمی،1388)، ارزیابی کارایی نسبی بنادر ایران (کیانی مقدم،1391) و ارزیابی عملکرد پژوهشی استاتید دانشکده صنایع دانشگاه آزاد تهران (ابراهیمی،1392) به کمک تحلیل پوششی داده ها اشاره کرد.

    در سال 1988 چهارده شرکت بزرگ اروپایی در راستای ایجاد جایزه ای در سطح اروپا برروی اصول و چارچوبی در زمینه دستیابی به تعالی سازمان به توافق رسیدند که به سرعت نه تنها در سطح اروپا بلکه در سایر کشورها نیز مورد توجه و استقبال روز افزون واقع شد و در حال حاضر به عنوان پراستفاده ترین مدل با بیشترین اقبال جهانی روبرو می باشد. اکثر جوایزی که در کشورهای دیگر جهان مانند کانادا، استرالیا، تایوان، نیوزیلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی و … شکل گرفته اند بر اساس یکی از مدلهای بالدریج، دمینگ و مدل تعالی سازمانی اروپایی بوده اند. با توجه به بررسیهای به عمل آمده در بین مدلهای تعالی عملکرد سازمانی مطرح در سطح دنیا، در حال حاضر مدل اروپایی تعالی عملکرد هم به لحاظ دسترسی به منابع اطلاعات و هم به لحاظ وسعت جغرافیایی کاربران و هم به لحاظ جامعیتی که در بین نکات مورد بررسی داراست، از استقبال بیشتری برخوردار بوده و از توانایی بیشتری در بین تبیین نواحی قابل بهبود و امتیازدهی سازمانهای تولیدی و خدماتی برخوردار می باشد(رازانی، 1381).

    فهرست مطالب

    فصل اول :کلیات تحقیق

    مقدمه 2

    1-2- تعریف مساله 3

    1-3- سابقه تحقیق: 4

    1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی): 7

    1-5- روش تحقیق: 7

    شکل (1-1) : تعیین شاخصهای ورودی و خروجی در مدل DEA 8

    1-6- کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی): 9

    تحلیل پوششی داده ها: 10

    مدل تعالی سازمانی : 10

    واحدهای تصمیمگیریDMU : 11

    فصل دوم :ادبیات تحقیق 12

    2-1 مقدمه 15

    2-2 بخش اول: بهره وری و كارایی 16

    2-2-1 بهره‌وری 16

    2-2-2 تبیین بهره‌وری، تولید، كارایی و اثربخشی 17

    2-2-3 انواع بهره‌وری 18

    2-2-3-1 بهره‌وری جزئی 19

    2-2-3-2بهره‌وری كل عوامل 20

    2-2-4 كارایی 21

    2-2-5 تحلیل پوششی دادهها 21

    2-3 بخش دوم: تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم كوئیست 24

    2-3-1 تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها 24

    2-3-2 تحلیل پوششی داده‌ها 26

    2-3-3 مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها 27

    2-3-3-1 مدل CCR (CRS) 27

    2-3-3-2 مدل BCC (VRS)  32

    2-3-3-3 مدل CCR-BCC (N.I.R.S) 37

    2-3-3-4 مدل (NDRS) BCC-CCR  38

    2-3-3-5 مدل جمعی 39

    2-3-3-6 روش دو فازی 42

    2-3-4 معرفی ε در تحلیل پوششی داده‌ها 43

    2-3-5 بازده نسبت به مقیاس در تحلیل پوششی داده‌ها 47

    2-3-6 رتبه‌بندی نواحی دارای کارایی واحد 51

    فصل سوم 89

    آشنایی با حوزه تحقیق و متدولوژی 89

    3-1 مقدمه 90

    3-2-4 معرفی نهادهها و ستاده‌ها 93

    3-2-7 انتخاب نرم افزار برای حل 98

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 100

    4-1 مقدمه 101

    4-2 جمع آوری داده ها: 102

    جدول 4-1-نتایج ارزیابی مدل EFQM شرکتهای مورد بررسی 103

    4-3 تجزیه و تحلیل نتایج مدل BCC خروجی محور 104

    جدول 4-2 سنجش میزان كارایی واحدهای تصمیم گیری به روش BCC 105

    جدول 4-3- واحدهای مرجع برای کارا شدن واحدهای ناکارا در مدل BCC 106

    جدول شماره 4-5 اولویت بندی واحدهای كارا با استفاده از روش تعداد دفعات مرجع 110

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهاد 112

    5-2-پیشنهادات کاربردی: 115

    5-3-پیشنهادات پژوهشی 115

    ضمیمه 1 : 117

    ضمیمه2:پرسشنامه خودارزیابی بر اساس مدل EFQM 131

    منابع ومآخذ: 131

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

 

برچسب ها: سنجش,عملکرد,نسبی,شرکت,های,تولید,کننده,کاشی,و,سرامیک,با,روش DEA,و,EFQM,

[ يکشنبه 14 مرداد 1397 ] [ 9:15 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

  • مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع

    سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    چکیده

    از جمله ضعفهاي موجود در ارزيابي بنگاه هاي اقتصادي براساس الگوي EFQM، ارزيابي مجزا شرکتها از يکديگر مي باشد. به عبارت ديگر در شيوه اجرايي امکان مقايسه عملکرد نسبي شرکتها با يکديگر و معرفي الگوهاي برتر وجود ندارد. بنابراين در اين تحقيق، از روش DEA که از جمله تکنيکهايي است که توانايي رتبه بندي شرکتها را بر اساس عملکرد نسبي و مشخص نمودن شرکتهاي کارا و ناکارا و نهايتاً تعيين الگوهاي برتر را دارد، استفاده شده است.

    1)در اين تحقيق سعي شده است پس از مرور ادبيات تحقيق، با استفاده از تلفيق مدل تعالي سازماني(EFQM) که يک مدل کيفي در ارزيابي بنگاه ها مي باشد و مدل تحليل پوششي داده ها(DEA)، روش نويني را در ارزيابي بنگاه ها طراحي شود. در مدل طراحي شده امتياز کسب شده در توانمندسازها به عنوان ورودي مدل DEA و امتياز کسب شده در معيارهاي نتايج به عنوان خروجي مدل منظور گرديد. با توجه به نامطلوب بودن کاهش ميزان توانمندسازها در مدل EFQM، جهت ارزيابي کارايي از روشهاي خروجي محور که تاکيد بر افزايش ميزان خروجي يا افزايش معيارهاي نتايج را دارد استفاده گرديد. نتايج کارايي مدل اجرا شده بيانگر اين است که واحدهاي 1، 7، 9، 10، 11، 14، 16، 17، 19، 21 ،27 و 28 روي مرز کارايي قرار داشته و ساير واحدها داراي کارايي کمتر از واحد مي باشند. DMU هاي 2 و 13 و 18 نيز داراي کمترين کارايي در بين واحد هاي تصميم گيري بوده اند. 

    2)جهت اولويت بندي واحدهاي کارا نيز از روش تعداد دفعاتي که واحد کارا به عنوان مرجع قرار گرفته است استفاده شده است. بدين ترتيب واحدهاي 17 و 14و 11 به ترتيب 16 و 10 و 6 بار مرجع واحدهاي ناکارا قرار گرفتند که داراي اولويت بالاتري نسبت به ساير واحدهاي کارا بودند. 

    3) تعيين واحدهاي مرجع و ضرايب مرجع و در نهايت تعيين ميزان خروجي هاي هدف جهت کارا شدن واحدهاي ناکارا نيز اقدام ديگري بود که در اين تحقيق صورت گرفت. با کسب خروجي هاي هدف گذاري شده توسط DMU ها، کارايي واحد هاي ناکارا به 1 خواهد رسيد. 

    4) با توجه به متغير بودن بازدهي نسبت به مقياس واحدها، نتايج به روش بازده نسبت به مقياس متغير مورد محاسبه قرار گرفت.

    مقدمه

    ارزیابی عملكرد به كمك شاخص های غیر مالی از موضوعاتی است كه طی دهه 1990 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا كه اینگونه شاخص ها مزایای بسیاری را به همراه دارند. بعنوان مثال اینگونه شاخص ها در مقایسه با شاخص های مالی قابل درك تر و با اهداف و استراتژی های سازمان سازگارترند و در طول زمان براساس اقتضای محیط، قابل تغییر و انعطاف پذیر می باشند(آذر، 1383).

    مانند بسیاری از زمینه های تحقیقاتی نوظهور، رشد و توسعه در زمینه ارزیابی عملكرد سازمان با سرعت بالایی صورت گرفته است و رویكردهای نوین بسیاری را در این زمینه شاهد بوده ایم(ارشدی، 85). اگرچه هر یك از این چارچوبهای مفهومی مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند، اما یكی از محدودیتهای شایع در بین تمامی این مدلها آنست كه درباره چگونگی انتخاب و بكارگیری شاخص های عملكرد راهنماییهای اندكی ارائه كرده اند. یكی از معایب تمامی آنها، وجود دامنه گسترده ای از شاخص ها برای استفاده در سازمانها می باشد(آذر، 1383). 

    لذا با عنایت به اهمیت موضوع، در این فصل پس از بیان صورت مسأله موجود (ارزیابی عملکرد با رویکرد ترکیبی  مدلهای تحلیل پوششی داده ( DEA)و تعالی سازمانی(EFQM )، کلیاتی پیرامون اهداف و کاربردهای انجام تحقیق ارائه می شود. سپس سؤالات محوری تحقیق مطرح و در پایان به روش‌ها، ابزار جمع آوری اطلاعات و تعریف جامعه و نمونه آماری تحقیق پرداخته می شود.

    تعریف مساله

    تلاش مستمر سازمانها برای دستیابی به الگوی جامع ارزیابی و رفع معایب شیوه های ارزیابی سنتی منجر به مطرح شدن مدلهای تعالی سازمانی و جوایز کیفیت ملی در سطح کشورهای پیشرو و بدنبال آن سایر کشورهای جهان گردید. مدل ” دمینگ” ، مدل ” بالدریج”، و “مدل اروپایی کیفیت”، از مهم ترین این مدلها هستند که سایر مدلها بر اساس آنها شکل گرفته اند. این مدلها با استفاده از عناصر مدیریت کیفیت جامع، به عنوان محورها یا حوزه های مورد ارزیابی و با اختصاص وزنهای مشخص و از قبل تعیین شده به هر حوزه، از طریق ممیزی به  ارزیابی عملکرد سازمان می پردازند. مدلهای فوق به مدلهای خود ارزیابی نیز معروفند(رازانی، 1381، ص27).

    از سوی دیگر تحلیل پوششی داده ها، به عنوان یک روش برنامه ریزی ریاضی برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیری، با این فرض اولیه که واحدهای تصمیم گیری تحت بررسی نهاده های مشابه برای تولید ستانده های مشابه بکار می گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد(مهرگان، 1383، ص17).

    درطول چند سال گذشته جایزه ملی بهره وری کشور برای بنگاه های اقتصادی براساس الگوی EFQM ارائه شده است که در آن شرکتها، مورد ارزیابی قرارگرفته و به شرکتهای برتر جایزه داده می شود. از جمله ضعفهای موجود در این روش، ارزیابی مجزای شرکتها از یکدیگر می باشد. به عبارت دیگر در شیوه اجرایی امکان مقایسه عملکرد نسبی شرکتها با یکدیگر و معرفی الگوهای برتر وجود ندارد. بنابراین این تحقیق در نظر دارد از روش DEA که از جمله تکنیکهایی است که توانایی رتبه بندی شرکتها را بر اساس عملکرد نسبی و مشخص نمودن شرکتهای کارا و ناکارا و نهایتا تعیین الگوهای برتر را دارد، استفاده نماید.هدف اصلی از اجرای این پروژه ترکیب مدل تحلیل پوششی داده ها و مدل تعالی سازمانی در راستای سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک استان یزد می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه می باشد. 

    با توجه به کاربردی بودن تحقیق مورد نظر، نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده تمام سازمانهای خصوصی و دولتی، تولیدی و خدماتی قرار گیرد. 

    سابقه تحقیق:

    استفاده از نظامهای ارزیابی بصورت رسمی به قرن نوزدهم باز می گردد. می توان گفت ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب مدیریت، توسعه پیدا کرد.در سال های اخیر از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمان ها بطور گسترده استفاده شده است. DEA برای اولین بار جهت ارزیابی عملكرد شعب بانك مورد استفاده قرار گرفته است. بطوری كه در حال حاضر این روش یكی از روش های معروف در ارزیابی كارایی سازمانها تبدیل شده است.

    در ذیل نمونه هایی از پژوهش های صورت گرفته كه از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمانی استفاده كرده اند ذکر می شود:

    در تحقیقی تاثیر حذف نظارت دولت بر كارایی بانكهای تجاری تونس در طول دوره 1990تا 2001 مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش اثر مثبت حذف نظارت دولت بر كارایی كلی بانك های تجاری تونس بوده است.(Riman, 2003) در تحقیقی دیگر از رویكرد تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی كارایی نسبی بیمارستانهای انگلستان در طول دوره 1982 تا 1995 استفاده گردید. از نتایج این مطالعه برمی آید كه تعیین روند كارایی بیمارستانهای مورد مطالعه در این دوره نزولی بوده است(Weeb, 2004). در یک تحقیق نیز تركیبی از تحلیل پوششی داده ها با شاخص بهره وری مالمکوئیست جهت ارزیابی عملكرد پنج شرکت بیمه كانادایی در طول دوره بیست ساله (1981تا2000) مورد استفاده قرارگرفت.(Asmild, 2004)

    اوكیران نیز از تكنیك تحلیل پنجره  جهت ارزیابی تغییرات كارایی فنی بانك های تجاری استرالیا استفاده كرده است (Avkiran, 2004).

    در ایران نیز از تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی شرکتهای توزیع برق(علیرضایی، 1378)، نیروگاه ها(علیرضایی، سیزدهمین کنفرانس برق)، شرکتهای بیمه(علیرضایی، 1378)، ادارات کل راه و ترابری( علیرضایی، 1379)، بانکها(علیرضایی، 1379) و… استفاده شده است. از دیگر کارهای انجام شده در کشور ، ارزیابی عملکرد مدیر به کمک تحلیل پوششی داده هاست(فضلی، 1381).  از جدیدترین کارهای انجام شده در این زمینه، می توان به ارزیابی کارایی نسبی شرکت های دارویی عضو اوراق بورس بهادار(کاظمی،1388)، ارزیابی کارایی نسبی بنادر ایران (کیانی مقدم،1391) و ارزیابی عملکرد پژوهشی استاتید دانشکده صنایع دانشگاه آزاد تهران (ابراهیمی،1392) به کمک تحلیل پوششی داده ها اشاره کرد.

    در سال 1988 چهارده شرکت بزرگ اروپایی در راستای ایجاد جایزه ای در سطح اروپا برروی اصول و چارچوبی در زمینه دستیابی به تعالی سازمان به توافق رسیدند که به سرعت نه تنها در سطح اروپا بلکه در سایر کشورها نیز مورد توجه و استقبال روز افزون واقع شد و در حال حاضر به عنوان پراستفاده ترین مدل با بیشترین اقبال جهانی روبرو می باشد. اکثر جوایزی که در کشورهای دیگر جهان مانند کانادا، استرالیا، تایوان، نیوزیلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی و … شکل گرفته اند بر اساس یکی از مدلهای بالدریج، دمینگ و مدل تعالی سازمانی اروپایی بوده اند. با توجه به بررسیهای به عمل آمده در بین مدلهای تعالی عملکرد سازمانی مطرح در سطح دنیا، در حال حاضر مدل اروپایی تعالی عملکرد هم به لحاظ دسترسی به منابع اطلاعات و هم به لحاظ وسعت جغرافیایی کاربران و هم به لحاظ جامعیتی که در بین نکات مورد بررسی داراست، از استقبال بیشتری برخوردار بوده و از توانایی بیشتری در بین تبیین نواحی قابل بهبود و امتیازدهی سازمانهای تولیدی و خدماتی برخوردار می باشد(رازانی، 1381).

    فهرست مطالب

    فصل اول :کلیات تحقیق

    مقدمه 2

    1-2- تعریف مساله 3

    1-3- سابقه تحقیق: 4

    1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی): 7

    1-5- روش تحقیق: 7

    شکل (1-1) : تعیین شاخصهای ورودی و خروجی در مدل DEA 8

    1-6- کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی): 9

    تحلیل پوششی داده ها: 10

    مدل تعالی سازمانی : 10

    واحدهای تصمیمگیریDMU : 11

    فصل دوم :ادبیات تحقیق 12

    2-1 مقدمه 15

    2-2 بخش اول: بهره وری و كارایی 16

    2-2-1 بهره‌وری 16

    2-2-2 تبیین بهره‌وری، تولید، كارایی و اثربخشی 17

    2-2-3 انواع بهره‌وری 18

    2-2-3-1 بهره‌وری جزئی 19

    2-2-3-2بهره‌وری كل عوامل 20

    2-2-4 كارایی 21

    2-2-5 تحلیل پوششی دادهها 21

    2-3 بخش دوم: تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم كوئیست 24

    2-3-1 تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها 24

    2-3-2 تحلیل پوششی داده‌ها 26

    2-3-3 مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها 27

    2-3-3-1 مدل CCR (CRS) 27

    2-3-3-2 مدل BCC (VRS)  32

    2-3-3-3 مدل CCR-BCC (N.I.R.S) 37

    2-3-3-4 مدل (NDRS) BCC-CCR  38

    2-3-3-5 مدل جمعی 39

    2-3-3-6 روش دو فازی 42

    2-3-4 معرفی ε در تحلیل پوششی داده‌ها 43

    2-3-5 بازده نسبت به مقیاس در تحلیل پوششی داده‌ها 47

    2-3-6 رتبه‌بندی نواحی دارای کارایی واحد 51

    فصل سوم 89

    آشنایی با حوزه تحقیق و متدولوژی 89

    3-1 مقدمه 90

    3-2-4 معرفی نهادهها و ستاده‌ها 93

    3-2-7 انتخاب نرم افزار برای حل 98

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 100

    4-1 مقدمه 101

    4-2 جمع آوری داده ها: 102

    جدول 4-1-نتایج ارزیابی مدل EFQM شرکتهای مورد بررسی 103

    4-3 تجزیه و تحلیل نتایج مدل BCC خروجی محور 104

    جدول 4-2 سنجش میزان كارایی واحدهای تصمیم گیری به روش BCC 105

    جدول 4-3- واحدهای مرجع برای کارا شدن واحدهای ناکارا در مدل BCC 106

    جدول شماره 4-5 اولویت بندی واحدهای كارا با استفاده از روش تعداد دفعات مرجع 110

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهاد 112

    5-2-پیشنهادات کاربردی: 115

    5-3-پیشنهادات پژوهشی 115

    ضمیمه 1 : 117

    ضمیمه2:پرسشنامه خودارزیابی بر اساس مدل EFQM 131

    منابع ومآخذ: 131

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

 

برچسب ها: سنجش,عملکرد,نسبی,شرکت,های,تولید,کننده,کاشی,و,سرامیک,با,روش DEA,و,EFQM,

[ دوشنبه 15 مرداد 1397 ] [ 23:08 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

  • مرکز دانلود فایل نگارا | سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع

    سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    چکیده

    از جمله ضعفهاي موجود در ارزيابي بنگاه هاي اقتصادي براساس الگوي EFQM، ارزيابي مجزا شرکتها از يکديگر مي باشد. به عبارت ديگر در شيوه اجرايي امکان مقايسه عملکرد نسبي شرکتها با يکديگر و معرفي الگوهاي برتر وجود ندارد. بنابراين در اين تحقيق، از روش DEA که از جمله تکنيکهايي است که توانايي رتبه بندي شرکتها را بر اساس عملکرد نسبي و مشخص نمودن شرکتهاي کارا و ناکارا و نهايتاً تعيين الگوهاي برتر را دارد، استفاده شده است.

    1)در اين تحقيق سعي شده است پس از مرور ادبيات تحقيق، با استفاده از تلفيق مدل تعالي سازماني(EFQM) که يک مدل کيفي در ارزيابي بنگاه ها مي باشد و مدل تحليل پوششي داده ها(DEA)، روش نويني را در ارزيابي بنگاه ها طراحي شود. در مدل طراحي شده امتياز کسب شده در توانمندسازها به عنوان ورودي مدل DEA و امتياز کسب شده در معيارهاي نتايج به عنوان خروجي مدل منظور گرديد. با توجه به نامطلوب بودن کاهش ميزان توانمندسازها در مدل EFQM، جهت ارزيابي کارايي از روشهاي خروجي محور که تاکيد بر افزايش ميزان خروجي يا افزايش معيارهاي نتايج را دارد استفاده گرديد. نتايج کارايي مدل اجرا شده بيانگر اين است که واحدهاي 1، 7، 9، 10، 11، 14، 16، 17، 19، 21 ،27 و 28 روي مرز کارايي قرار داشته و ساير واحدها داراي کارايي کمتر از واحد مي باشند. DMU هاي 2 و 13 و 18 نيز داراي کمترين کارايي در بين واحد هاي تصميم گيري بوده اند. 

    2)جهت اولويت بندي واحدهاي کارا نيز از روش تعداد دفعاتي که واحد کارا به عنوان مرجع قرار گرفته است استفاده شده است. بدين ترتيب واحدهاي 17 و 14و 11 به ترتيب 16 و 10 و 6 بار مرجع واحدهاي ناکارا قرار گرفتند که داراي اولويت بالاتري نسبت به ساير واحدهاي کارا بودند. 

    3) تعيين واحدهاي مرجع و ضرايب مرجع و در نهايت تعيين ميزان خروجي هاي هدف جهت کارا شدن واحدهاي ناکارا نيز اقدام ديگري بود که در اين تحقيق صورت گرفت. با کسب خروجي هاي هدف گذاري شده توسط DMU ها، کارايي واحد هاي ناکارا به 1 خواهد رسيد. 

    4) با توجه به متغير بودن بازدهي نسبت به مقياس واحدها، نتايج به روش بازده نسبت به مقياس متغير مورد محاسبه قرار گرفت.

    مقدمه

    ارزیابی عملكرد به كمك شاخص های غیر مالی از موضوعاتی است كه طی دهه 1990 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا كه اینگونه شاخص ها مزایای بسیاری را به همراه دارند. بعنوان مثال اینگونه شاخص ها در مقایسه با شاخص های مالی قابل درك تر و با اهداف و استراتژی های سازمان سازگارترند و در طول زمان براساس اقتضای محیط، قابل تغییر و انعطاف پذیر می باشند(آذر، 1383).

    مانند بسیاری از زمینه های تحقیقاتی نوظهور، رشد و توسعه در زمینه ارزیابی عملكرد سازمان با سرعت بالایی صورت گرفته است و رویكردهای نوین بسیاری را در این زمینه شاهد بوده ایم(ارشدی، 85). اگرچه هر یك از این چارچوبهای مفهومی مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند، اما یكی از محدودیتهای شایع در بین تمامی این مدلها آنست كه درباره چگونگی انتخاب و بكارگیری شاخص های عملكرد راهنماییهای اندكی ارائه كرده اند. یكی از معایب تمامی آنها، وجود دامنه گسترده ای از شاخص ها برای استفاده در سازمانها می باشد(آذر، 1383). 

    لذا با عنایت به اهمیت موضوع، در این فصل پس از بیان صورت مسأله موجود (ارزیابی عملکرد با رویکرد ترکیبی  مدلهای تحلیل پوششی داده ( DEA)و تعالی سازمانی(EFQM )، کلیاتی پیرامون اهداف و کاربردهای انجام تحقیق ارائه می شود. سپس سؤالات محوری تحقیق مطرح و در پایان به روش‌ها، ابزار جمع آوری اطلاعات و تعریف جامعه و نمونه آماری تحقیق پرداخته می شود.

    تعریف مساله

    تلاش مستمر سازمانها برای دستیابی به الگوی جامع ارزیابی و رفع معایب شیوه های ارزیابی سنتی منجر به مطرح شدن مدلهای تعالی سازمانی و جوایز کیفیت ملی در سطح کشورهای پیشرو و بدنبال آن سایر کشورهای جهان گردید. مدل ” دمینگ” ، مدل ” بالدریج”، و “مدل اروپایی کیفیت”، از مهم ترین این مدلها هستند که سایر مدلها بر اساس آنها شکل گرفته اند. این مدلها با استفاده از عناصر مدیریت کیفیت جامع، به عنوان محورها یا حوزه های مورد ارزیابی و با اختصاص وزنهای مشخص و از قبل تعیین شده به هر حوزه، از طریق ممیزی به  ارزیابی عملکرد سازمان می پردازند. مدلهای فوق به مدلهای خود ارزیابی نیز معروفند(رازانی، 1381، ص27).

    از سوی دیگر تحلیل پوششی داده ها، به عنوان یک روش برنامه ریزی ریاضی برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیری، با این فرض اولیه که واحدهای تصمیم گیری تحت بررسی نهاده های مشابه برای تولید ستانده های مشابه بکار می گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد(مهرگان، 1383، ص17).

    درطول چند سال گذشته جایزه ملی بهره وری کشور برای بنگاه های اقتصادی براساس الگوی EFQM ارائه شده است که در آن شرکتها، مورد ارزیابی قرارگرفته و به شرکتهای برتر جایزه داده می شود. از جمله ضعفهای موجود در این روش، ارزیابی مجزای شرکتها از یکدیگر می باشد. به عبارت دیگر در شیوه اجرایی امکان مقایسه عملکرد نسبی شرکتها با یکدیگر و معرفی الگوهای برتر وجود ندارد. بنابراین این تحقیق در نظر دارد از روش DEA که از جمله تکنیکهایی است که توانایی رتبه بندی شرکتها را بر اساس عملکرد نسبی و مشخص نمودن شرکتهای کارا و ناکارا و نهایتا تعیین الگوهای برتر را دارد، استفاده نماید.هدف اصلی از اجرای این پروژه ترکیب مدل تحلیل پوششی داده ها و مدل تعالی سازمانی در راستای سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک استان یزد می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه می باشد. 

    با توجه به کاربردی بودن تحقیق مورد نظر، نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده تمام سازمانهای خصوصی و دولتی، تولیدی و خدماتی قرار گیرد. 

    سابقه تحقیق:

    استفاده از نظامهای ارزیابی بصورت رسمی به قرن نوزدهم باز می گردد. می توان گفت ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب مدیریت، توسعه پیدا کرد.در سال های اخیر از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمان ها بطور گسترده استفاده شده است. DEA برای اولین بار جهت ارزیابی عملكرد شعب بانك مورد استفاده قرار گرفته است. بطوری كه در حال حاضر این روش یكی از روش های معروف در ارزیابی كارایی سازمانها تبدیل شده است.

    در ذیل نمونه هایی از پژوهش های صورت گرفته كه از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمانی استفاده كرده اند ذکر می شود:

    در تحقیقی تاثیر حذف نظارت دولت بر كارایی بانكهای تجاری تونس در طول دوره 1990تا 2001 مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش اثر مثبت حذف نظارت دولت بر كارایی كلی بانك های تجاری تونس بوده است.(Riman, 2003) در تحقیقی دیگر از رویكرد تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی كارایی نسبی بیمارستانهای انگلستان در طول دوره 1982 تا 1995 استفاده گردید. از نتایج این مطالعه برمی آید كه تعیین روند كارایی بیمارستانهای مورد مطالعه در این دوره نزولی بوده است(Weeb, 2004). در یک تحقیق نیز تركیبی از تحلیل پوششی داده ها با شاخص بهره وری مالمکوئیست جهت ارزیابی عملكرد پنج شرکت بیمه كانادایی در طول دوره بیست ساله (1981تا2000) مورد استفاده قرارگرفت.(Asmild, 2004)

    اوكیران نیز از تكنیك تحلیل پنجره  جهت ارزیابی تغییرات كارایی فنی بانك های تجاری استرالیا استفاده كرده است (Avkiran, 2004).

    در ایران نیز از تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی شرکتهای توزیع برق(علیرضایی، 1378)، نیروگاه ها(علیرضایی، سیزدهمین کنفرانس برق)، شرکتهای بیمه(علیرضایی، 1378)، ادارات کل راه و ترابری( علیرضایی، 1379)، بانکها(علیرضایی، 1379) و… استفاده شده است. از دیگر کارهای انجام شده در کشور ، ارزیابی عملکرد مدیر به کمک تحلیل پوششی داده هاست(فضلی، 1381).  از جدیدترین کارهای انجام شده در این زمینه، می توان به ارزیابی کارایی نسبی شرکت های دارویی عضو اوراق بورس بهادار(کاظمی،1388)، ارزیابی کارایی نسبی بنادر ایران (کیانی مقدم،1391) و ارزیابی عملکرد پژوهشی استاتید دانشکده صنایع دانشگاه آزاد تهران (ابراهیمی،1392) به کمک تحلیل پوششی داده ها اشاره کرد.

    در سال 1988 چهارده شرکت بزرگ اروپایی در راستای ایجاد جایزه ای در سطح اروپا برروی اصول و چارچوبی در زمینه دستیابی به تعالی سازمان به توافق رسیدند که به سرعت نه تنها در سطح اروپا بلکه در سایر کشورها نیز مورد توجه و استقبال روز افزون واقع شد و در حال حاضر به عنوان پراستفاده ترین مدل با بیشترین اقبال جهانی روبرو می باشد. اکثر جوایزی که در کشورهای دیگر جهان مانند کانادا، استرالیا، تایوان، نیوزیلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی و … شکل گرفته اند بر اساس یکی از مدلهای بالدریج، دمینگ و مدل تعالی سازمانی اروپایی بوده اند. با توجه به بررسیهای به عمل آمده در بین مدلهای تعالی عملکرد سازمانی مطرح در سطح دنیا، در حال حاضر مدل اروپایی تعالی عملکرد هم به لحاظ دسترسی به منابع اطلاعات و هم به لحاظ وسعت جغرافیایی کاربران و هم به لحاظ جامعیتی که در بین نکات مورد بررسی داراست، از استقبال بیشتری برخوردار بوده و از توانایی بیشتری در بین تبیین نواحی قابل بهبود و امتیازدهی سازمانهای تولیدی و خدماتی برخوردار می باشد(رازانی، 1381).

    فهرست مطالب

    فصل اول :کلیات تحقیق

    مقدمه 2

    1-2- تعریف مساله 3

    1-3- سابقه تحقیق: 4

    1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی): 7

    1-5- روش تحقیق: 7

    شکل (1-1) : تعیین شاخصهای ورودی و خروجی در مدل DEA 8

    1-6- کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی): 9

    تحلیل پوششی داده ها: 10

    مدل تعالی سازمانی : 10

    واحدهای تصمیمگیریDMU : 11

    فصل دوم :ادبیات تحقیق 12

    2-1 مقدمه 15

    2-2 بخش اول: بهره وری و كارایی 16

    2-2-1 بهره‌وری 16

    2-2-2 تبیین بهره‌وری، تولید، كارایی و اثربخشی 17

    2-2-3 انواع بهره‌وری 18

    2-2-3-1 بهره‌وری جزئی 19

    2-2-3-2بهره‌وری كل عوامل 20

    2-2-4 كارایی 21

    2-2-5 تحلیل پوششی دادهها 21

    2-3 بخش دوم: تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم كوئیست 24

    2-3-1 تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها 24

    2-3-2 تحلیل پوششی داده‌ها 26

    2-3-3 مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها 27

    2-3-3-1 مدل CCR (CRS) 27

    2-3-3-2 مدل BCC (VRS)  32

    2-3-3-3 مدل CCR-BCC (N.I.R.S) 37

    2-3-3-4 مدل (NDRS) BCC-CCR  38

    2-3-3-5 مدل جمعی 39

    2-3-3-6 روش دو فازی 42

    2-3-4 معرفی ε در تحلیل پوششی داده‌ها 43

    2-3-5 بازده نسبت به مقیاس در تحلیل پوششی داده‌ها 47

    2-3-6 رتبه‌بندی نواحی دارای کارایی واحد 51

    فصل سوم 89

    آشنایی با حوزه تحقیق و متدولوژی 89

    3-1 مقدمه 90

    3-2-4 معرفی نهادهها و ستاده‌ها 93

    3-2-7 انتخاب نرم افزار برای حل 98

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 100

    4-1 مقدمه 101

    4-2 جمع آوری داده ها: 102

    جدول 4-1-نتایج ارزیابی مدل EFQM شرکتهای مورد بررسی 103

    4-3 تجزیه و تحلیل نتایج مدل BCC خروجی محور 104

    جدول 4-2 سنجش میزان كارایی واحدهای تصمیم گیری به روش BCC 105

    جدول 4-3- واحدهای مرجع برای کارا شدن واحدهای ناکارا در مدل BCC 106

    جدول شماره 4-5 اولویت بندی واحدهای كارا با استفاده از روش تعداد دفعات مرجع 110

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهاد 112

    5-2-پیشنهادات کاربردی: 115

    5-3-پیشنهادات پژوهشی 115

    ضمیمه 1 : 117

    ضمیمه2:پرسشنامه خودارزیابی بر اساس مدل EFQM 131

    منابع ومآخذ: 131

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

      

برچسب ها: سنجش,عملکرد,نسبی,شرکت,های,تولید,کننده,کاشی,و,سرامیک,با,روش DEA,و,EFQM,

[ دوشنبه 22 مرداد 1397 ] [ 7:45 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


سوپر مارکت انلاین ارزان

فروشگاه اینترنتی افق کوروش ( اُکالا) در رقابت با ۱۱ برند در گروه سوپرمارکت آنلاین و کسب بیشترین آرای مردمی، موفق به دریافت تندیس سیمین برند محبوب مصرف‌کنندگان شد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، پنجمین جشنواره برند محبوب مصرف‌کنندگان با حضور برات قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس، محمد ناطق رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، محمود محمدیان ریاست کمیته علمی، هادی اسدی رییس کمیته اجرایی جشنواره و مقامات برندهای منتخب ۱۳۶ گروه کالایی و خدماتی به همراه هواداران برندهای محبوب در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این جشنواره، فروشگاه اینترنتی افق کوروش ( اُکالا) در گروه سوپرمارکت آنلاین و در رقابت با ۱۱ برند در این گروه، موفق شد با کسب بیشترین آرای مردمی، تندیس سیمین برند محبوب مصرف‌کنندگان را از آنِ خود کند.

در این نظرسنجی گسترده ملی که با مشارکت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مصرف‌کنندگان همراه بود، فروشگاه اینترنتی افق کوروش ( اُکالا) با کسب بیشترین تعداد آرا و هوادار مردمی در اولین حضور در جشنواره برند محبوب مصرف‌کنندگان و با گذشتِ کمتر از یک سال از آغازِ فعالیت، حائز دریافت تندیس و گواهینامه برند محبوب مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۹۷ شد.

کاظم کلب خانی مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اُکالا پس از اخذ تندیس سیمین و گواهینامه برند محبوب مصرف‌کنندگان طی سخنانی در جمع حضار و هواداران این برند، این موفقیت را پس از لطف خداوند و مردم شریف و نجیب ایران، مدیون حمایت، درایت و هوشمندی مدیران عالی رتبه بزرگ‌ترین، پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین زنجیره‌ای کشور- افق کوروش- دانست و افزود: از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اُکالا تنها چند ماهی است که می‌گذرد؛ بی‌تردید دست‌یابی به تندیس سیمین برند محبوب سوپرمارکت آنلاین برای اُکالای چند ماهه، موفقیتِ بسیار بزرگی محسوب می‌شود و خرسندیم که اُکالا در این مدت کوتاه توانسته است با کسب رضایت مصرف‌کنندگان، در دل‌های مردم جا باز کند.

به گفته وی، فروشگاه اینترنتی افق کوروش ( okala) با حضور در جشنواره برند محبوب مصرف‌کنندگان خود را به محکِ قضاوت و رای مردم گذاشت و امیدواریم با حفظ جایگاه پیشتازی در این صنعت، همواره محبوبِ دل‌های مصرف‌کنندگان باشیم.

 

برچسب ها: سوپر,مارکت,انلاین,ارزان,فروشگاه اینترنتی ,سوپرمارکت انلاین ,فروشگاه کوروش,

[ سه شنبه 6 شهريور 1397 ] [ 19:30 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


دانلود رایگان کتاب روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی


سال‌های زیادی از زمان انتشار اولین کُتب حشره‌شناسی در ایران می‌گذرد. در برخی از این کُتب ارزشمند برخی از روش‌های جمع‌آوری حشرات به صورت پراکنده ارایه شده‌ است. جمع‌آوری حشرات و سایر بندپایان در ایران اغلب با هدف شناسایی، مطالعات منطقه‌ای، تنوع گونه‌ای، شناسایی دشمنان طبیعی آفات، و غنی‌سازی مجموعه‌های علمی نگهداری انجام شده و عمدتا مبتنی بر برخی روش های محدودِ و متکی بر تجارب فردی جمع‌آوری‌کنندگان است. امروزه، علاوه بر روش‌های رایج و عمومی ابزارها و روش‌های تخصصی نیز استفاده می‌شوند که اهمیت آنها تا حد زیادی بر اساس شرایط منطقه‌ای و ویژگی زیستگاه‌ها متغیر است. جلد اول کتاب روش‌های جمع‌آوری حشرات و سایربندپایان خشکی‌زی، اطلاعات به روز و قابل توجهی را برای همه علاقه‌مندان به مطالعه و جمع‌آوری این گروهِ متنوع جانوری ارایه کرده است. این کتاب در ۱۸ فصل، ۱۱۰ تکنیک جمع‌آوری، ۴۶۶ صفحه و بیش از ۳۰۰ تصویر رنگی تنظیم شده و مطالب آن مستند به منابع علمی روزآمد و مبتنی بر تجارب مولف در برنامه‌های نمونه‌برداری بلندمدت می‌باشد. به طور کلی، این کتاب  یک منبع علمی کامل، غنی و ضروری برای دانشجویان، اساتید و محققین علاقمند به جمع‌آوری حشرات و سایر بندپایان است. تنوع و جزییات روش‌های جمع‌آوری به همراه نکات مهم در تطبیق روش‌ها برای کسب بهترین نتیجه در زیستگاه‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های مطالب این کتاب به شمار می‌شود.

کتاب، با یک پیشگفتار کوتاه و در عین حال جامع، توضیحات کاملی را در خصوص اهمیت موضوعی در اختیار خواننده قرار داده است. مقدمه کتاب اهمیت به مطالعه‌ی بندپایان، نکات کلی در خصوص برنامه‌ریزی سفرهای نمونه‌برداری، کلیاتی درباره روش‌های نمونه‌برداری و نگهداری آنها در مراکز تحقیقاتی و موزه‌ها پرداخته است. فصول بعدی این کتاب به نحوی تنظیم شده که تمام جزییات و نکات مربوط به هر یک از روش‌ها به طور کامل شرح داده شده است. خوشبختانه در حال حاضر توجه محققان و دانشجویان به علم حشره‌شناسی بیش از گذشته و با محور انجام مطالعات علمی دقیق در سطح بین‌المللی بوده و حتی شرکت‌های تجاری تولید و تامین‌کننده ابزارهای تخصصی و عمومی حشره‌شناسی نیز در داخل کشور توسعه پیدا کرده‌اند.

جلد دوم کتاب شامل مطالبی درباره روش‌های جمع‌آوری تخصصی هر یک از گروه‌های حشرات و بندپایان خشکی‌زی به همراه روش‌های آماده‌سازی، نگهداری و مراقبت از موزه‌های حشره‌شناسی و جلد سوم نیز شامل مطالبی در خصوص جمع‌آوری، نگهداری و مطالعه نمونه‌های حشرات و بندپایان خواهد بود.

مولف کتاب استاد گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل بوده، اصول سم‌شناسی کشاورزی در دو جلد از دیگر آثار وی می باشد.

 

عنوان کتاب: روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی زی (جلد اول)

مولف: احسان رخشانی

ناشر: مینوفر

تعداد صفحه: ۴۶۶ – مصور رنگی

تاریخ نشر: اسفند ۱۳۹۶

نوبت چاپ: اول

قطع کتاب: وزیری

وزن: ۸۰۰ گرم

شابک: ۳-۱۳۲-۴۷۴-۶۰۰-۹۷۸

 

برای دانلود بخش ابتدایی کتاب کلیک کنید

روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی زی

 

 

برچسب ها: دانلود,رایگان,کتاب,روش,های,جمع,آوری,حشرات,و,سایر,بندپایان,خشکی,,

[ يکشنبه 15 مهر 1397 ] [ 22:37 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


دانلود مقاله ترجمه شده سیستم و روش کنترل SSVEP دستگاه های الکتریکی

مرکز دانلود فایل نگارا | دانلود مقاله ترجمه شده سیستم و روش کنترل SSVEP دستگاه های الکتریکی

  • مرکز دانلود فایل نگارا | دانلود مقاله ترجمه شده سیستم و روش کنترل SSVEP دستگاه های الکتریکی

    دانلود مقاله ترجمه شده سیستم و روش کنترل SSVEP دستگاه های الکتریکی


    دانلود مقاله ترجمه شده سیستم و روش کنترل SSVEP دستگاه های الکتریکیدسته:

    کامپیوتر و IT

    بازدید: 14 بار
    فرمت فایل: pdf
    حجم فایل: 396 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 15

    سیستم ها و روش ها برای کنترل مبتنی بر SSVEP در دستگاه های
    الکتریکی

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    فایل دانلودی فقط شامل فایل ترجمه شده با پسوند pdf بوده و فایل
    انگلیسی در آن موجود نمی باشد.

    بخشی از ترجمه فارسی مقاله:

    زمینه فنی
    5 بررسی فعلی مربوط به رابط تکنیک های مغز-کامپیوتر ( BCI ) ،
    مبتنی بر پتانسیل های فراخوانده شده بصری وضعیت پایدار ( SSVEPs)
    می باشد.به طور خاص، ابعاد این بررسی، مربوط به سیستم ها و روش
    هایی برای دستگاه های الکتریکی مبتنی بر SSVEP یا کنترل دستگاه
    هایی که یک پیکر بندی آسان الکترودی برای ثبت الکتروانسفالوگرافی
    ( EEG ) فراهم میکنند، می باشد.یک روند صحیح و کارامد از نظر
    محاسباتی، که سیگنال های EEG توسط آن آنالیز بشود و یک مولد تحریک
    بصری در رابطه با یک دستگاه، شناسایی بشود؛ یک واحد رابط توانی
    ساده و قابل اعتماد چند دستگاهی ، و یک روند فعال سازی سیستمی
    ساده، قوی و بدون نیاز به کمک که از خستگی های بصری یا گیجی کاربر
    جلوگیری میکند.
    پیش زمینه
    جنبه های سیگنال های اندازه گیری شده مغزی که از پوست سر به دست
    می آی، به طور جدی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تلاشی
    برای توسعه سیستم های واسطه ای مغز-کامپیوتر و دستگاه هایی در این
    زمینه بوده است. یک BCI یک مسیر ارتباطی مستقیم بین مغز و یک
    دستگاه خارجی است.BCI ها معمولا به هدف کمک، افزایش یا بهبود
    کارایی های ادراکی و یا حسی – حرکتی مغز ساخته میشوند.
    تکنیک های BCI یک نقش مهم در توسعه سیستم هایی دارند که از EMG ،
    الکتروکورتیکوگرام ( ECoG) و یا EEG برای تسهیل کنترل کاربر معلول
    بر دستگاه های نوروپروتزی، استفاده میکنند.EEG یک حالت غیر تهاجمی
    دارد که میتواند برای افرادی با ناتوانی های جدی، مورد استفاده
    قرار گیرد.سیگنال های EEG ، توسط نورون های فعال در مغز ایجاد
    میشود، و فعالیت های سیناپسی مربوط به سیگنال های پس سیناپسی
    تولید شده توسط هزاران یا میلیون ها نورون قشر مغز را که دارای
    جهت گیر فضایی مشابه هستند را نشان میدهد.
    اکتساب سیگنال های EEG ، شامل کابل های یا الکترود هایی رو پوست
    سر است که عموما با استفاده از سیستم 20-10 بین المللی مکان گذاری
    میشوند. در EEG ، پتانسیل های ریز ایجاد شده توسط تحریک های حسی ،
    دارای اهمیت زیادی هستند زیار این موج های ضربه ای کوچک گذرا،
    نشان میدهند که چگونه جمعیتی از سلول ها در پاسخ به یک ضربه نقل
    کننده که توسط فیبر های حسی اولیه دریافت میشوند، رفتار
    میکنند.هنگامی که یک تحریک جزئی به یک فرد داده میشود، یک پاسخ
    گذرای مغزی به آن تحریک رخ میدهد.
    به طور کلی، یک سیستم مبتنی بر نوروپروتز های EEG ، شامل سیستم
    اکتساب سیگنال و یک سیستم پردازش سیگنال و دستگاه های کاربردی
    است.دو وجه گسترده مورد استفاده از سیستم های نوروپروتز مبتنی بر
    EEG، EEG های خود به خودی و پتانسیل های مرتبط با یک اتفاق ( های
    خود به خودی و پتانسیل های مرتبط با یک اتفاق ( ERP ) مانند
    پتانسیل های فراخوانده شده بصری است ( VEP ) .یک پتانسیل
    فراخوانده شده، تاثیر یک اتفاق تحریکی روی مغز را مشخص میکند، و
    نسبت به تغییر های در حس و روند های درکی، حساس است.یک فایده
    اولیه تکنیک VEP، قدرت تفکیک زمانی آن است که تنها نرخ نمونه گیری
    توسط دستگاه اندازه گیری محدود میشود.
    VEP ها را میتوان به پتانسیل های گذار بصری و پتانسیل های حالت
    پایدار بصری تقسیم کرد. یک پاسخ دوره ای به یک تحریک بصری است که
    در فرکانس های بالاتر از 6 هرتز تولید میشود و میتواند در قسمت
    پوست سر در ناحیه کورتکس بصری، ثبت شود.تحریک های بصری میتواند با
    استفاده از یک دیود نوری ( LED ) یا یک برد نورانی یا دیگر
    الگوهایی که توسط کریستال مایع ایجاد میشود، ( LCD) به وجود آید.
    دارای فرکانس مبنایی مشابه با تحریک های بصری است و همچنین
    هارمونیک های آن نیز مشابه هستند.در سیستم های مبتنی بر ، تحریک
    های چندگانه که توسط فرکانس های مختلف کد گذاری شده اند، در زمینه
    ی دیدن و پاسخ های مختلف ، حاضر هستند که میتواند توسط تغییر
    علاقه یا توجه کاربر به یکی از تحریک های ایجاد شده توسط فرکانس
    ها، تولید شود.
    تکنیک های قبلی برای گزینش تحریک ، نتوانستند سیگنال های قابل
    اعتمادی برای عملیات مناسب سیستم های نوروپروتز مبتنی بر EEG
    ایجاد کنند، و یا باعث به وجود آمدن خستگی های بصری در فرد
    میشدند.علاوه بر این، سیستم های تحریکی قبلی ، میتوانند جریان های
    غیر ضروری پیچیده ای را ایجاد کنند که باعث به وجود امدن مازاد
    سیستم یا هزینه بشود.
    پیکر بندی های قبلی الکترود های نیز به طور غیر ضروری ای پیچیده
    هستند.برای مثال، برای به دست آوردن سیگنال های قابل اعتماد ،
    الکترود ها به تعداد 64 حالت مختلف روی پوست سر قرار گرفتند ، که
    باعث افزایش هزینه و زمان زیاد برای پردازش سیگنال ها شد.تلاش های
    زیادی برای کاهش تعداد الکترود های مورد نیاز برای ثبت از پوست سر
    انسان شده است، اما اکثر تلاش ها باعث کاهش کیفیت و صحت سیگنال
    های شده است، و ازین رو ، دستگاه های نوروپروتز ضعیف و با صحت
    پایین تولید شده است.
    یک مشکل دیگر، از طرف الگوریتم های مورد استفاده برای پردازش
    سیگنال های است.الگوریتم های فعلی پیچیده هستند و نتایج غیر قابل
    اعتماد و غلطی را ایجاد میکنند، و قابلیت این را ندارند که تحریک
    های مشابه را که در کنار تحریک های مورد نظر قرار دارند، حذف
    کنند.یک مشکل دیگری که نیز به وجود می آید، این است که نصب و
    اجرای سیستم های نوروپروتزی مبتنی بر EGG، فعلی به سختی مورد
    استفاده قرار میگیرد، منعطف نبوده و قابل اعتماد نیست و هزینه
    کنترل دستگاه های مختلف در رابطه با EEG زیاد است.
    به این دلیل که سیستم های نوروپروتزی یک پتانسیل برای تاثیر مثبت
    مشهود بر زندگی های افراد به صورت فیزیکی دارد، نیازی برای بهبود
    این سیستم ها وجود دارد.بنابراین مطلوب است که یک راه حل برای حل
    حداقل یکی از مشکلات پیش روی مسیر مرتبط با این سیستم ها، فراهم
    شود.

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    دانلود سیستم ها و روش ها برای کنترل مبتنی بر SSVEP در دستگاه
    های الکتریکی
    ,
    تحقیق سیستم و روش ها برای کنترل مبتنی بر SSVEP
    ,
    مقاله سیستم ها و روش ها برای کنترل مبتنی بر SSVEP در دستگاه های
    الکتریکی

 

برچسب ها: دانلود,مقاله,ترجمه,شده,سیستم,و,روش,کنترل,SSVEP,دستگاه,های,الکتریکی,

[ دوشنبه 14 آبان 1397 ] [ 19:05 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


صفحه قبل 1 صفحه بعد